Et langsomt farvel…

Categories Blogg

Jeg vet jeg lever på lånt tid, det kjenner jeg på kroppen hver dag.
For hver dag som går blir kroppen mer vissen, hele prosessen går så sakte at jeg nesten ikke merker det. Noen ganger føler jeg meg som bladene på trærne når høsten kommer, jeg bare venter på at et lite vindpust skal blåse meg bort. Mens hodet er klart så dør kroppen under meg, og alt jeg kan gjøre er å se på at det skjer.

 

Det er både skremmende og fasinerende å se hvor fort tre små bokstaver kan bryte ned en frisk kropp. Sterke bein som før kunne løpe mange mil klarer knapt stå lenger, muskuløse armer som før kunne løfte vekter i 90kg klassen henger nå og dingler ved min side. Ikke kan jeg gå og ikke kan jeg løpe, ikke kan jeg klø meg selv og ikke kan jeg kle på meg. Alt jeg klarer er å sitte i en stol mens jeg styrerr hverdagen med to øyne og en svak stemme, det er alt jeg har igjen.

 

Men det som fasinerer meg mest er hvor tilpasningsdyktige vi mennesker er, den hverdagen jeg fryktet mest for seks år siden er nå blitt normal for meg. Hver morgen takker jeg høyere makter for at jeg har fått en ny dag, det er nemlig ingen selvfølge lenger. Jeg vet aldri når min tid er forbi, når årstidene skifter så føler jeg på det som mest. Det har blitt mange farvel opp igjennom årene, for jeg vet at tiden ikke er på min side.

 

Livet er blitt til et langsomt farvel, sykdommen tærer meg sakte ned mens vi sitter på gjerdet og venter. For selv om vi prøver å leve livet til det fulle hver dag så ligger den tanken bak i bakhodet. En dag er det over, jeg må dra av sted. Da er det bare minnene som lever videre, minner om et liv som engang var…

 

26 kommentarer

26 thoughts on “Et langsomt farvel…

  1. Godt nyttår til deg og dine ❤

    Det er sterk lesing…og jeg blir så rørt..kjenner klumpen som vokser innvendig og tårene som kommer frem i øynene….

    Fysøren!
    Tøffe du 💚💛🧡

    Ord blir fattige og jeg skulle ønske fremtiden din var sikret…

    Ingens fremtid er sikret på noe vis, men DU VET hva du står over. Og du skriver det ned så godt 💜💙💚

    Klem og gode tanker

    1. Tusen takk Mette, selv om livet er hjerterått til tider så er det også så vidunderlig 💖
      Jeg har kanskje mistet mye, men jeg har jaggu fått mye også 💜

  2. Godt nyttår til DEG OG DINE
    HÅPER DU HAR MYE TID IGJEN
    OG AT DU DA FÅR OPPlLEVE MANGE FINE GLEDER 😍😍

    nå en har kommet langt opp mot antatt levealder så tenker en jo .ok ok hvor lenge??

    Men DU har jo KJEMPET DEG HVER DAG VIDERE OG STÅR ENDA PÅ DET ER BARE HELT FANTASTISK.🌟🌟🌟🌟🌟🌟
    ØNSKER DEG ALT GODT🤗🤗

    1. Riktig godt nyttår til deg også Inga, alle gode ønsker sendes💖
      Så lenge det er liv så er det håp, og jeg skal kjempe så lenge jeg klarer💜

  3. Det er som å lese om meg selv, det å løpe mil etter mil.. det er et minne her også, men det er gode minner sjøl om det riv i hjerterota.
    Det er så bra at hjernen vår er tilpasningsdyktig💖 Godt nyttår med ønske om at du samler mange gode øyeblikk✨

    1. Ja tenk hvor sterke vi mennesker egentlig er, vi vet det bare ikke før lynet slår ned. Minner fra en svunnen tid er både gode og vonde, men livet er både godt og vondt 💜

  4. “En dag skal vi alle dø, men alle de andre skal vi leve”. Tror sitatet er fra Knøttene.
    Tror det gjelder samme hvor i livsløpet en er å legge liv i dagene i stedet for å legge dager til livet. Det synes jeg du og dere takler på en utmerket måte.
    Dere samler på gode hverdagsopplevelser og lever hverdagen til tross for at dere ikke vet hva morgendagen bringer.
    Vi håper på mange flere gode minner, milepæler og merkedager.

  5. En av mine beste venner gjennom 25 år het Arnfinn. Han fikk en kreftdiagnose i 2020 og beskjed om at tiden var i ferd med å renne ut. Han døde i september 2021 og fortalte meg at han gjennom hele denne tiden følte på en underlig fred og avklaring. Han var 64 år og hadde nylig gått av med pensjon. Han og kona hadde lagt planer for pensjonstilværelsen, og alle disse måtte bare legges bort. Til tross for dette følte Arnfinn seg heldig. Han fryktet ikke døden, han visste at han skulle hjem. Han var helt overbevist om at «noe» ventet ham. «Noe» som er fylt av en større kjærlighet enn vi kan ane. «Noe» som hele tiden har vært målet med livet hans. Jeg velger å tro det samme, og jeg velger å tro at uansett hvor Armfinn nå befinner seg så har han fred og opplever en større kjærlighet enn noen kan forestille seg. Takk for at du deler livet ditt i denne bloggen. Takk for at du gir meg et større perspektiv. Og skulle du noen gang møte Arnfinn så håper jeg han vet at jeg tenker på ham hver dag❤️

    1. Åååå så fint og sårt Nina, godt å høre at Arnfinn også slo seg til ro med sin skjebne💖Jeg håper også på at jeg møter mine kjære igjen når det er min tur, at det er noe der ute er jeg ikke i tvil om, jeg er sikker på at din kjære venn vet at du tenker på han💜
      Takk for at du ville dele dette med meg Nina 💖

  6. Du er råsterk Vivian❤️ Heier på deg og dine inn i det nye året🙌❤️ Varm klem fra Torunn

  7. Enda et år har gått, å du er fortsatt her. Skal du være den som setter tre bokstaver litt på plass, for jammen er du sterk Vivian. Når jeg leser i dag, så har jeg bare lyst til å skrike, nei, nei, nei….. Det nye året skal komme seilende med gode nyheter, og håp for dere med de tre grusomme bokstavene. Nå skal de tre jævlige bokstavene få en motgang de aldri har opplevd. La det være vårt nyttårsønske.❤🙏❤ Ønsker deg og dine et riktig godt, håpefult år.❤

  8. Å sette ord på hvordan du føler slik som du gjør er veldig sterk lesing, man føler seg nesten på plass inni hodet ditt❤ Du er et fantastisk menneske som jeg er så glad for å ha “møtt”. Lev ditt liv og nyt hver årstid 🥰
    Klem til deg

    1. Tusen takk gode Lene, jeg føler meg veldig heldig som har fått deg og alle andre lesere inn i livet mitt 💜
      Tusen takk for fine ord, stor klem tilbake 💖

  9. Det er så sterkt og vondt å lese, og setter virkelig ting i perspektiv.
    Håper ting kan stagnere litt så du får leve lengst mulig på det stadiet du er no💞

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *