Hvordan holde myggen unna?

Categories Blogg

Er det en ting Finnmark er forbundet med så er det mygg! Små irriterende mygg som omsvermer deg med en gang du setter foten din utenfor døren. Spesielt ute på vidda er myggen et stort problem, og siden vi nærmest skulle bo på vidda visste vi hva som ventet oss når vi kom frem.

For fire år siden var frontruten svartlagt av insekter, men denne gangen var det knapt et insekt på bilruten. Det var ganske så skremmende å se, på få år hadde insektene blitt halvert. De fleste av oss ser på insekter som noen ufordragelige små beist, men fakta er at vi ikke hadde klart oss uten de.

Det er ingenting som gir meg mer sommerfølelse enn når jeg hører en lett summing i luften,, og det er en av grunnene til at jeg elsker blomster så mye. Min datter derimot kan ikke fordra blomstene mine, de tiltrekker seg så mange insekter sier hun. Men det er jo akkurat det som er poenget, jeg vil ha mange insekter rundt meg.

Men jeg skal innrømme at myggen kunne jeg ha klart med meg uten, og når vi var her for fire år siden var vi omsvermet av mygg. Det var da jeg begynte å søke på nettet etter tips og triks, og det var da jeg kom over et triks som overraskende nok fungerte. Noe så enkelt som gjennomsiktige brød poser fylt med vann skulle visstnok fungere, og om du også puttet noen mynter oppi posen skulle effekten bli enda større.

Lyset som reflekteres i vannet skal visstnok gjøre myggen og fluene så forvirret at de ikke vet hvor de er, så de holder seg unna der posene henger. Jeg hadde ikke noe særlig tro på den løsningen med en gang, men jeg valgte likevel å prøve. Overraskelsen var derfor stor når vi oppdaget at summingen rundt oss ble mindre, så selv om det virket som en litt vel enkel løsning så var den faktisk effektiv. Så denne gangen var jeg snar med å be gubben henge opp brød poser fylt med vann rundt oss ute, for det visste jeg fungerte.

Øya bader i midnattssol…

I går fikk vi en fantastisk start på vår siste uke her oppe, jeg fikk møte gamle kjente igjen og jeg var så heldig og få nydelige roser som jeg kunne ta med meg på hytta. I tillegg fikk vi oppleve midnattssolen for tredje gang under oppholdet, og det er ikke alle forunt. I dag sto vi opp til nok en tropedag, 26 grader og blå himmel så langt øyet kunne se. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så heldig med været som det vi har vært, og det ser ut som om vi får fint vær resten av oppholdet også.

I dag har vi vært i Vadsø hos lillebroren til min mann, vi måtte se huset de hadde kjøpt før vi satte kursen hjemover igjen. Dessverre var det umulig for meg å komme inn hos dem, så vi tok heller turen inn til sentrum for å spise middag. Siden været var så nydelig valgte vi en restaurant der vi kunne sitte ute, ikke kunne jeg forstå hvorfor mesteparten gikk inn for å sette seg.

Vi fikk en fin stund sammen på uterestauranten, og maten var nydelig god. Det var når vi kjørte tilbake til hytta igjen at jeg kjente de presset på, tårene over at oppholdet vårt snart nærmet seg slutten. Men før vi drar må vi få med oss Pomorfestivalen som arrangeres hvert år på denne tiden, og den starter i morgen og varer helt til søndag. Så nå skal vi nyte våre siste dager her oppe, for på søndag setter vi kursen sørover igjen…

1 kommentar

1 thought on “Hvordan holde myggen unna?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *