Prøvekjøring av ny rullestol…

Categories Blogg

Jeg har lenge tenkt på at jeg må få meg en rullestol til, for den jeg har er ikke egnet for terrengkjøring. Ikke fungerer den på vinterføre heller, så en reservestol var helt nødvendig. Så for en stund siden begynte jeg å saumfare nettet på jakt etter en rullestol som tålte litt ulendt terreng, og som kunne pløye seg gjennom mye snø. Heldigvis er jeg medlem i to forskjellige rullestol grupper på Facebook, og det var der jeg kom over en rullestol som jeg bare måtte teste ut.

Disse hjulene har lite å stille opp med på vinteren…

Jeg var kjapp med å sende en mail til min ergoterapeut, og hun heiv seg rundt for å få til en utprøving. I dag var endelig dagen kommet, og jaggu kom de mannsterke fra alle etater. Assistentene fikk sjokk når seks biler kom kjørende opp bakken her, for hvor mange var det egentlig behov for til en utprøving? Men jeg kunne ikke brydd meg om det kom en hær inn døren her, for alt som betydde noe var rullestolen.

Rullestolen heter X8 og skal være en råtass i ulendt terreng, i tillegg kommer den med firhjulstrekk. Akkurat det trengs, for jeg er omringet av bratte bakker her. Nav ga meg jo avslag på ny bil med firehjulstrekk, og den bilen jeg har er uten firehjulstrekk og har ikke sjans på vinteren. Men nå har jeg i det minste en sjanse til å komme meg opp brattbakken på vinterstid hvis bilen ikke kommer seg opp, så den nye rullestolen er høyst nødvendig.

Nå snakker vi doning, det er ikke så mye som stopper disse hjulene!!

Men med en gang de kom inn med rullestolen her oppdaget jeg to hindringer, kulen på joysticken var altfor stor og sidestøttene som var i setet var altfor høye. Heldigvis lot begge deler seg ordne, men når jeg omsider kom meg opp i rullestolen oppdaget jeg flere ting som måtte justeres på, og plutselig så det mørkt ut med tanke på prøvekjøring.

Armlenene var altfor smale og beinstøtten var altfor skrå til føttene mine. Ikke var det mulig å få beinstøtten ned til 90 grader heller, de kunne gjøre det når de tok rullestolen inn igjen, men det var et omfattende arbeid som de ikke hadde utstyr til å gjøre her. Så løsningen ble å knyte beina mine fast med et skjerf som en midlertidig løsning, det eneste som gjensto nå var armene.

Det ble gjort mange forsøk på justeringer uten særlig hell, for uansett hva de prøvde på så gled armen min utenfor armlenet. Til slutt viste det seg at de bare hadde fjernet sidestøtten i setet på den siden som joysticken var på, og når de omsider fjernet sidestøtten på andre siden også fikk jeg en bedre sittestilling med en gang. Etter en god time med ulike justeringer kunne jeg endelig kjøre ut, og det var da jeg skjønte at den nye rullestolen var helt ulik den jeg hadde.

Den var veldig vanskelig å svinge, og det viste seg at denne rullestolen kom med en låse funksjon på hjulene. Jeg skjønte fort at her måtte det øvelse til, for det var fryktelig uvant i forhold til den rullestolen jeg har fra før. Men jeg fikk skryt fra firmaet som leverer disse stolene, de syns jeg tok ting veldig raskt. Det var en fordel at menyen på den nye rullestolen lignet på den menyen jeg har på min rullestol, det gjorde ting litt enklere. Så nå skal firmaet gjøre en del tilpasninger før jeg får den igjen, og da begynner treningen med en større og mer robust rullestol…

Ps : Jeg anbefaler alle som har behov for det å søke om å få to rullestoler, da er man sikrere dersom noe skulle skje med en av rullestolene…

5 kommentarer

5 thoughts on “Prøvekjøring av ny rullestol…

  1. Gratulerer så mye Vivian. Dette er deg virkelig unt. Kanskje vi kan ta en tur sammen en dag om du vil, og kan. Jeg har hund, så ut må jeg uansett.
    Er blitt pensjonist nå, så tid har jeg😊

    1. Det må vi få til en dag, det hadde vært koselig 😊Når jeg får den nye rullestolen er jeg mer fremkommelig, veien ned Høgstølen er så dårlig at jeg ikke klarer å kjøre ned med den rullestolen jeg har, og bakken opp Såtevegen er altfor bratt for meg 😅

  2. Dette fikser vi fint. Gi meg en lyd når du vil. Er litt sterk….😂😊så må jeg dytte, så dytter jeg😂pling på messenger når du vil😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *