Pomor ble en skuffelse…

Categories Blogg

Hvert år arrangeres pomordagene her i Vardø, en festival som baserer seg på russehandelen som foregikk her før i tiden. Pomorhandel eller russehandel var handel drevet i Finnmark og Troms av russiske kjøpmenn fra Kvitsjø området på 1700 tallet og helt frem til 1900 tallet. Ordet pomor betyr “ved havet” og blir brukt som en betegnelse på en sjøfarer på havet i nord.

Jeg har mange gode minner fra pomordagene fra når vi bodde her, da var det hele gågaten fylt opp med mange forskjellige boder. Russland var sterkt representert den gangen, og det var mye spennende man kunne få kjøpt. Pomordagene var alltid et stort høydepunkt om sommeren, og jeg husker enda hvordan gaten myldret av liv. De siste årene har ikke Russland vært representert av logiske årsaker, men pomordagene har likevel bestått som en tradisjon her i Vardø/Kiberg.

Så når vi først bestemte oss for å dra opp hit så måtte vi planlegge ferien slik at vi fikk med oss pomordagene mens vi var her, lite visste jeg at det skulle bli en skuffende opplevelse. For hvem i huleste er det som har bestemt at alt skulle flyttes fra gågaten til et knøttlite område nede på havneområdet?? Vi ble temmelig sjokkert når vi kom ned på det lille området i dag, og stemningen blant de som hadde boder der var heller ikke god.

Det var helt tydelig at de som sto der ikke var fornøyd, og det samme gjaldt alle vi pratet med på våres vei. I går klarte vi ikke være der, for da spilte de rocke musikk på full guffe. Ja jeg vet ikke om jeg vil kvalifisere musikken som rock en gang, og det sier litt når de som hadde boder der måtte stå med ørepropper i ørene for å holde ut. Selv om befolkningen ga tydelig beskjed i fjor om at de ikke syns noe om at handelen ble flyttet fra gågaten så har de ikke blitt hørt, så her er det noen som tydeligvis velger å vende det døve øret til.

At pomorhandelen har blitt mindre de senere årene er det ingen tvil om, men det er ingen grunn til at den skal bli flyttet. For i gågaten ligger det både kafeer og  butikker som alltid har nytt godt av denne årlige festivalen, og for de som kommer hit for å selge ting er det mye bedre plass i gågaten. Fire boder og et hoppetelt var alt som var på området, så jeg var rimelig skuffet når jeg dro derifra. Men jeg fikk meg i det minste et reinskinn, og det ble pakket godt rundt meg av hun som solgte det.

Vi sto nemlig opp til nok en nydelig dag på hytta i Komagvær, men når vi nærmet oss Vardø øya sank gradestokken betraktelig. For mens Komagvær badet i sol lå hav tåka tett over øya, og det merket vi godt på temperaturen. Vi kjørte fra 22 grader og sol og kom frem til 10 grader og en gufsete vind, så et reinskinn kom godt med i dag. Så selv om pomorhandelen ble en skuffelse i år så holder jeg meg i det minste varm, og det reinskinnet kommer godt med til vinteren…

3 kommentarer

3 thoughts on “Pomor ble en skuffelse…

  1. ja det var ikke mye med 4 boder å hoppeslott. det reduseres alt.ser det på sånne markedsdager her rundt og. flott reinskinn da. 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *